Review: Red Queen – Victoria Aveyard

• Titel: Red Queenred queen
  • Auteur: Victoria Aveyard
  • Aantal bladzijden: 400
  • Taal: Engels
  • Genre: Young Adult, Fantasy
  • Waardering: ♥♥♥♥♥

Mare Barrow’s world is divided by blood—those with common, Red blood serve the Silver- blooded elite, who are gifted with superhuman abilities. Mare is a Red, scraping by as a thief in a poor, rural village, until a twist of fate throws her in front of the Silver court. Before the king, princes, and all the nobles, she discovers she has an ability of her own.

Review kan spoilers bevatten.

Ik wist niet zo goed wat ik van Red Queen moest verwachten, meer omdat het plot nogal mysterieus was. Maar omdat het zó mysterieus was, begon ik te gaan lezen. En het stelde me niet teleur.

Red Queen is een verhaal over een meisje genaamd Mare Barrow. Mare leeft in een wereld waarin er twee ‘soorten’ mensen zijn, Silvers, de ‘hogere’ klasse die bovennatuurlijke krachten hebben, en de Reds, de ‘lagere’ klasse die arm is en weinig heeft. Mare is zelf een Red, maar door een of andere rare manier, komt ze erachter dat ze zelf ook een kracht bevat: de kracht om elektriciteit op te wekken. Het is erg bijzonder dat Mare deze kracht heeft, omdat normaal alleen Silvers krachten hebben, en Reds altijd in de schaduw van de Silvers horen te leven. Maar door Mare’s ontdekking veranderd er een hoop in het rijk, en wordt alles over hoop gegooid.

Wat ik zo bijzonder vond aan dit verhaal, was dat het leek alsof je een politiek drama aan het lezen was met een dikke laag fantasy eroverheen gesmeerd. Romantiek komt ook voor in het verhaal, wat bijna in geen enkele Young-Adult ontbreekt, maar speelde niet de overduidelijke hoofdrol. Aveyard wist echt goed naar voren te brengen wat weinig schrijvers kunnen: hoe het voelt om de grote meerderheid te zijn die niets heeft. Want dat is zo, de Reds hebben niets en moeten zich de dood in werken. Ik vond het erg interessant om te lezen hoe een ‘Red’ meisje zich omhoog werkte, ondanks dat ze dat niet wilde, en zich verwikkelde in politieke intriges om in leven te blijven. Hou je dus van politiek drama, dan is dit de juiste keuze voor jou, want er is genoeg van te krijgen.

Maar ook voor de fantasy fan is dit boek een goede aanrader. Je leeft je helemaal in in de wereld van Mare Barrow, die enorm doet denken aan de wereld van Game of Thrones van George R.R. Martin. Je waant je in een wereld die bijna achttiende eeuws aandoet, met verschillende klassen en vooroordelen. Dan zijn er natuurlijk de waanzinnige krachten van de Silvers; van de broers Maven en Cal, die beide vuur-krachten hebben. Natuurlijk komen deze fantastische krachten ook uitgebreid aanbod, wanneer Mare de hare ontdekt en ze moet gaan verbeteren. Aan actie is er dus ook genoeg. En oh ja — pas op voor enorme plottwists! Hoe duivels die laatste plottwist van Aveyard was… argh! Niemand zag hem aankomen…

Ik zal het niet langer uitstellen: Red Queen is een must-read. Dit boek is een van de beste boeken die ik in een lange tijd gelezen heb, en dat zegt enorm veel voor iemand die boeken verslind. Daarom krijgt Red Queen van mij ook vijf hartjes. Ga dus snel naar de boekhandel, of kijk online, en ga Red Queen kopen, zodat je er, net als ik, enorm van kan genieten!

Een gedachte over “Review: Red Queen – Victoria Aveyard