Review: The Wild Orchid – Cameron Dokey

• Auteur: Cameron Dokey
  • Uitgeverij: Simon Pulse
  • Aantal bladzijden: 224
  • Taal: Engels
  • Genre: Young Adult, romantiek, sprookje
  • Waardering: ♥♥♥♥

Wielding a sword as deftly as an embroidery needle, Mulan is unlike any other girl in China. When the emperor summons a great army, each family must send a male to fight, tom-boyish Mulan is determined to spare her aging father and bring her family honor, so she disguises herself and answers the call.

But Mulan never expects to find a friend, let alone a soul mate, in the commander of her division, Prince Jian. For all of Mulan’s courage with a bow and arrow, is she brave enough to share her true identity and feelings with Prince Jian?

Bevat spoilers, maar aangezien het verhaal en einde aardig hetzelfde is al de Disney film Mulan heb ik ze er niet uitgelaten. Dus eerst maar de film kijken, voor degene die dat niet heeft gedaan! 😉

Ten eerste moet ik zeggen dat ik een groot fan ben van de Disney klassiekers. Mulan staat dan ook in mijn top drie. Dus nadat ik laatst Disney’s Mulan voor de zoveelste keer in mijn leven had gezien, wilde ik meer. En wat doe je als je meer wilt ervaren? Boeken lezen! Dus ging ik kijken naar retellings van een van mijn favoriete ‘sprookjes’. Of je het een sprookje kan noemen, weet ik niet, aangezien het waarschijnlijk echt gebeurd blijkt te zijn.

Genoeg daarover. Ik begon met veel enthousiasme dit boek en mijn verwachtingen waren redelijk hoog. Aan de andere kant, een retelling van Mulan kan toch ook bijna niet fout gaan? Het boek voldeed zeker aan mijn verwachtingen, maar wel op een andere manier dan ik had verwacht. Ik zal er nog wat verder op in gaan…

De helft van het verhaal gaat over Hua Mulans jeugd. Over haar beste vriend Li Po, die haar dingen leert zoals paardrijden en boogschieten. Dit doet hij, omdat Mulan daar geen les in krijgt, ze is een meisje. Mulan vind deze dingen veel leuker dan haar taken als een meisje, waaronder naaien. Daarnaast gaat het over Mulan die haar beroemde vader nog nooit heeft gezien. Haar moeder stierf toen Mulan werd geboren. Mulan denkt dat haar vader nooit terugkeerde, omdat ze geen zoon maar een dochter is. Een zoon zou de familie namelijk eer kunnen brengen, terwijl een meisje dat niet zou kunnen.

Deze helft van het boek vond ik net iets te lang duren, maar dat maakte het niet minder mooi. Naast dat was het nog eens heel bijzonder geschreven. Het was geen boek met volle beschrijvingen van omgevingen, nee. Het ging juist om de emoties, de schrijfster heeft met zorg of juist heel natuurlijk precies de juiste woorden gekozen. En die woorden raakten me, ik was vele malen ontroerd.

Mulan was als geen ander meisje in China, luidt het boek. Mulan is nieuwsgierig, getalenteerd en een beetje een flapuit, maar ze is vooral heel erg wijs.  Ook de andere personen in het verhaal waren bijzonder. Li Po, Mulans beste vriend, werd goed geïntroduceert en ontwikkeld. Zao Xing was een bijzonder personage waar je op het begin misschien niet veel sympathie voor had, maar waar je gesteld op begon te raken. Mulans vader Hua Wei was op het begin een norse man, maar ook hij had uiteindelijk zijn hart geopend voor Mulan.

En dan ten slotte had je de jongste prins, Jian. Dit vond ik een beetje jammer. Jian en Mulan, die zich in het leger als jongen voordeed, begrepen elkaar meteen al heel goed. Ze kenden elkaar pas net. En na de paar dagen van trainen, het uiteindelijke gevecht tegen de Hunnen, dat ook tegenviel qua spanning, en het moment waarop iedereen wist dat Mulan een meisje was, besloten ze te trouwen. Dit ging allemaal erg snel. Over Jian kwam je zelf niet veel te weten, maar Mulan leek hem helemaal te snappen. Waar waren die dingen uit gebleken? Ze vertelt het wel, maar ikzelf kon er niet achterkomen. Aan de andere kant vond ik dit ook wel weer een mooi aspect, Jian en Mulan waren voor elkaar voorbestemd.

Het verhaal had ik zo uit. En dat vond ik echt heel jammer. Ten eerste, omdat ik natuurlijk méér wilde en niet genoeg had gekregen. Ten tweede, omdat je nauwelijks goed kennis maakte met belangrijke personages zoals Jian en omdat die geen kans had zich te ontwikkelen. Ten derde, omdat de schrijfster zo veel meer uit het verhaal kon halen.

Een lange recensie was dit. Toen ik gisteravond het boek uit had, kon ik nauwelijks slapen door al die gedachtes die ronddwaalden in mijn hoofd. Hoe dan ook, dit boek verdient zeker vier hartjes voor de originaliteit, de personages, de fijne beschrijvingen en het gevoel dat dit boek mij gaf. Alleen jammer dat de schrijfster veel goede dingen heeft misgelopen door de lengte van het verhaal.