Het To-Read Dilemma

Zucht…

“Welk boek moet ik in hemelsnaam nú gaan lezen?”

– Ik, na het lezen van The Unbecoming of Mara Dyer

We kennen het allemaal wel, het To-Read Dilemma. Je hebt enorm veel boeken die je nog wil lezen, maar je weet gewoon niet aan welke je eerst moet beginnen. Heb je wel tijd om te beginnen aan een serie? Heb je überhaupt wel tijd om te lezen? Af en toe is lezen niet zo makkelijk als het lijkt. Het beginnen aan een boek is vaak een struggle waar veel mensen mee moeten dealen, inclusief ikzelf.

Een paar maanden geleden, in de vakantie, was ik ten einde raad. Ik had zó veel boeken nog liggen die ik nog niet gelezen had, dat ik gewoon niet meer wist welke ik moest lezen. Het werd me allemaal even teveel, dus ging ik op Tumblr.com om wat stoom af te blazen. Ineens zag ik een idee wat me ergens aan deed denken. Een meisje schreef quotes uit haar boeken op kleine papiertjes, die ze in een grote pot deed. Aan het einde van het jaar zou ze de pot openen, en alle quotes hard op voorlezen. Wat een goed idee! Maar… nog geen oplossing voor mijn probleem.

Toch, ging ik verder nadenken. Papiertjes… boeken… quotes. Wat nou als ik boeken die ik nog moet lezen… op een briefje schrijf… in een pot stop… Eureka!

 

IMG_0195

Ik introduceer: de “To-Read or not To-Read?”-pot

^^

Wat je nodig hebt:

Een pot

Enorm veel kleine papiertjes

Een pen

Veel boeken die je nog moet/wil lezen

 

Het concept is heel erg simpel; je schrijft de naam van een boek op een klein papiertje, vouwt dit op tot een klein pakketje, dropt het in de pot en klaar! Herhaal dit proces met alle boeken die je nog moet lezen en na een tijdje is de pot gevult. En dan kun je aan de slag! Trek een papiertje uit de pot en hoezee, geen dilemma meer! Ineens weet je welk boek je gaat lezen!

 

Zo… dat is nog eens handig!

Hebben jullie zelf ook andere manieren om te bepalen wat jullie willen lezen? Gaan jullie simpelweg voor de nieuwste boeken? Of kiezen jullie gewoon random een boek? Vertel het me in de comments! 🙂

 

x

 

Elke

3 gedachtes over “Het To-Read Dilemma

  1. Ik vInd het ook altijd heel lastig om mijn volgende boek te kiezen. Vaak bepaal ik eerst in welk genre ik zin heb, een ontspannende chicklit of een spannende thriller of iets heel anders. En dan kies ik wat me het meest aanspreekt. Maar dat eigenlijk alleen als ik niet net een heel leuk nieuw boek heb gekregen of gekocht.

    Like

  2. Een TBR-pot lijkt me best handig, alleen ik heb mijn eigen manier van boekenvolgorde. Eerst lees ik mijn recensie-exemplaren, en daarna heb ik mijn boekenkast met ongelezen boeken al helemaal ingedeeld in volgorde hoe ik ze wil lezen, alleen verandert de volgorde af en toe nog haha 🙂 En meestal lees ik gewoon het boek wat ik het liefst wil lezen, dan gaat mijn leesplezier er ook niet uit 🙂

    Like

  3. zo een bokaal is echt wel een goede oplossing, ik twijfel altijd zo lang over welk boek ik als volgende ga lezen, meestal post ik op mijn facebook de vraag over welk boek ik als volgende moet lezen, waar ik dan paar boeken in plaats, maar krijg er nooit veel reacties op omdat ik niet veel lezers onder men vrienden heb, ga hier zeker aan denken 😉

    Like

Geef een reactie

