Review: Zac & Mia – A. J. Betts

• Auteur: A. J. Betts
  • Uitgeverij: Blossom Books (NL) Harcourt Brace and Company (AU)
  • Aantal bladzijden: 288
  • Taal: Nederlands
  • Genre: Young adult, hedendaags, romantiek, drama
  • Waardering: ♥♥♥

De laatste persoon die Zac had verwacht in de kamer naast die van hem, is een meisje zoals Mia: boos, snel op haar teentjes getrapt en met een twijfelachtige muzieksmaak. In de echte wereld zou hij nooit bevriend met haar (willen) raken. Maar in het ziekenhuis gelden andere regels, en wat begint met kloppen op de muur, leidt naar een briefje – en ten slotte een vriendschap die ze allebei niet aan hadden zien komen.
Je hebt moed nodig in het ziekenhuis: en een ander soort moed dan in de gewone wereld. In één van deze werelden heeft Zac Mia nodig. En in de andere wereld heeft Mia Zac nodig. Of misschien hebben ze elkaar allebei nodig, altijd.

Meer dan alleen een sick-let.
Zac & Mia was niet alleen maar een verhaal over twee jongeren met kanker die verliefd op elkaar werden. Nee, het was een verhaal over pijn, steun en vriendschap. Fans van “Een weeffout in onze sterren” van John Green, zullen dit boek zeker fantastisch vinden. Het was zeker niet een ‘namaak’ versie. Nee, Zac & Mia was een verhaal dat me deed lachen en huilen. Het was… anders, maar dan op een goede manier

Het verhaal word verteld door Zac en door Mia. Het heeft dus verschillende vertellers, iets wat ik een groot pluspunt vond. Het geeft je de mogelijkheid om beide karakters te doorgronden en met hen mee te voelen.

Het verhaal begint met Zac. Zac heeft leukemie en heeft een tijdje in een afdeling gezeten met alleen maar kankerpatiënten. Hij kan niet wachten tot hij eruit mag, omdat het erg saai is. De enige die hem gezelschap houdt is zijn moeder, en dat begint saai te worden. Zac is erg blij dat hij eindelijk naar huis mag maar voordat dat gebeurt, ontmoet hij Mia.

Mia heeft een tumor in haar enkel en moet daarom geopereerd worden. Mia’s verhaal is toch wel een verhaal dat me erg raakte en zorgde voor tranen in mijn ogen. Mia heeft veel mee moeten maken nadat ze geopereerd werd. Je merkt ook dat ze door haar kanker echt veranderd is. Dat vond ik ook goed aan dit verhaal. Het laat echt zien welke verandering mensen door maken door zo’n verschrikkelijke ziekte.

Het vreemde aan hun ‘ontmoeting’ vond ik dat ze communiceerden door middel van tikken en kloppen op de muur. Ik vond dit echt niet logisch en erg onrealistisch. Toch vond ik het een bijzondere stap naar een bijzondere vriendschap. Eerst snapte ik niet zo goed wat Zac er toe bewoog om meer te willen weten over Mia. Het was erg vreemd, omdat ze niet spraken maar alleen communiceerden door ‘tikjes’ en ‘klopjes’. Toch, nadat ze elkaar echt ontmoeten begon ik hun gevoelens meer te begrijpen. Ze hadden elkaar nodig. Wat ik een beetje een minpunt vond aan dit verhaal was Keith. Hij was echt een karakter waar ik meer over wilde weten. Ook vond ik het jammer dat er vaak irrelevante stukken in het boek zaten die soms aanvoelden als ‘vullers’. Alsof het er niet echt toe deed, maar de schrijfster het er toch maar in had gestopt.

Al om al, Zac & Mia door A.J. Betts is toch wel een must-read! Het is een prachtig verhaal over twee jongeren die langzaam verliefd op elkaar worden, en elkaar door en door steunen.

Omdat er voor mij toch wat minpunten aan dit boek zaten, en het niet zo goed was als ik had verwacht, krijgt dit boek van mij drie hartjes.

♥♥♥

x

Elke

2 gedachtes over “Review: Zac & Mia – A. J. Betts

1. Ik vond dit boek zo mooi toen ik hem uit had, dat ik hem later maar gewoon had gekocht 🙂 Zelf weet ik wel hoe het is om in het ziekenhuis te zitten dus het eerste deel was wel herkenbaar, en de laatste delen zijn wat minder, maar wel mooi aangezien de relatie tussen Zac en Mia hier flink wordt uitgewerkt 🙂

Like

• Leuk dat je hem ook mooi vond! Ik vond het ook echt een mooi verhaal, en inderdaad, het eerste deel was sterker dan het deel wat er na kwam. De relatie tussen de twee vond ik ook echt mooi! Ben blij dat iemand hetzelfde vindt 🙂

Like